Efter at have læst Stefan Wikings synspunkter i hans kronik på simma.nu (
www.simma.web.surftown.se/default.aspx?s...=11&currMenuId=3), må jeg indrømme at min horisont har udvidet sig..
Det ændre ikke ved mit oplæg - Jeg mener fortsat (personligt) at der bør ændres i DHM reglerne.
Det ændre til gengæld ved min opfattelse af en "rigtige" løsning. For jeg ser faktisk flere. Men der bør som sagt stadig gøres noget efter min mening.
Det er klart at danske svømmere i USA som udgangspunkt ikke skal udelukkes fra stævnet, ligesom NTC svømmere heller ikke skal! Har faktisk heller ikke så meget imod tanken om at udlændinge som er tilknyttet et hold stiller op for et hold - men hvornår er man tilknyttet? Det er jo lige det...
Jeg ser derfor muligheder i at ændre fuldkommen på DM for hold, så man afgøre hvem der er bedst over en fuld sæson og ikke en weekend.
Det kan enten være efter den svenske model hvor man samler point til de største nationale mesterskaber eller igennem flere hold-mesterskaber/stævner.
Den klare ulempe ved flere stævner er at jeg som udgangspunkt synes der er et stort nok udbud og egentlig ikke "brug for" flere stævner. For mange stævner sænker niveauet til det enkelte stævne - både hvad angår deltagere, tider, faciliteter og præmier.
Desværre er jeg ikke sat 100% ind i den svenske model, men det er noget med at man til store mesterskaber uddeler point fra 1-10 til de 8-10 bedste i alle løb. Holdkapper tæller dobbelt.
Her kan man tale om at bredte kan betale sig - og det vil virkelig vise styrken af et hold og faktisk også muliggøre inddragelse af måling i specifikke alders-grupper (ex. årgangs svømmere) for at måle lidt på et holds dybde.
Jeg siger bestemt ikke den svenske model skal kopieres, men jeg kunne godt forestille mig at man kunne bygge videre på idéen og tage det bedste fra den. Man kan jo stadig
overveje en kombination af
nogle af følgende:
- DM-K for hold - kom glad alle
- (evt. DM-L for hold - kom glad alle)
- DM-K individuelt (herunder også evt. DJM-K / Danish Open - kom glad alle)
- DM-L individuelt (herunder også evt. DJM-L / Danish Open - kom glad alle)
- Danish Open Master - kom glad alle
- DM-K for hold - årgang
- DÅM
Ovenstående kræver et højt niveau igennem hele sæsonen hvis bare man tager point fra 4 stævner eksempelvis og
muliggøre som sagt måling af hhv. styrken af klubbens årgangs, junior, senior og master side.
Man kan så overveje at lade point vægte forskelligt alt efter om det er et hold-stævne/individuelt stævne eller om det er for årgangssvømmere eller masters. Så kan det også stadig blive afgjort ved et DM-K for hold fx...
Jeg forsøger blot at kaste en bold op og sprede nogle idéer til at løse hvad jeg ser som et problem: At man billigt og nemt kan købe sig til en sejr med de rigtige kontakter i udlandet.